Jämställdhet

ÅÅÅH vad upprörd jag blir!
Jag träffade en tjej som kallar sig feminist och som senare även visade sig vara socialdemokrat på tåget häromdagen. Av någon anledning började vi prata om just jämställdhet. Hon sa att moderater inte kan vara feminister. Förut var jag säker på att jag var en feminist, men det är jag inte längre. Min bild av feminism har förändrats drastiskt det senaste året bara. Förut trodde jag att alla feminister ville ha jämlikhet i i samhället. Idag vet jag att de allra flesta bara vill förstärka könsuppdelningen i samhället.

Jag som kvinna vill ha samma möjlighet till typ ett toppjobb som en man och jag vill med min framtida man dela upp vår föräldraledighet lika så att båda är hemma lika länge. MEN jag vill inte ha förtur till toppjobbet för att jag är kvinna och jag vill inte att staten ska bestämma hur länge jag respektive min man ska vara hemma med våra barn. Jag vill verkligen göra karriär, med det sista jag vill är att diskrimineras och diskriminera på grund av olikheter så som kön. Jag tror aldrig att man kan uppnå jämlikhet genom att låta kvinnor gå före män i vissa sammanhang, det är ju diskriminering av det andra könet. Det enda man kan uppnå med kvotering är möjligtvis siffror, fler kvinnor på toppjobb, fler kvinnor i bolagsstyrelser och fler män som är hemma med barnen. Men tänk efter om det verkligen är jämställdhet vi har uppnått med detta?

Feminist eller inte så är jag i alla fall för jämställdhet och mot alla former av könsuppdelning!

70-talets feministr?relse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback