Miljön

Hon: Vad kan man göra för att rädda miljön?
Han: Jag kör miljöbil, det är ett gott exempel
Hon: Ja fast du gillar ju inte miljön, du är ju för kärnkraft..

HERREGUD! Vad matt jag kan bli! Dessa kloka ord sades i TV4s morgonsoffa här om dagen, och jag kan inte släppa det. Dom som är för kärnkraft är alltså inte miljömedvetna enligt den begåvade programledaren. Visst, det sög att det blev härdsmälta i Tjernobyl för tjugo år sedan, men sjäpp det! Med dagens metoder och säkerhet i de svenska kärnkraftsverken så finns det ingen källa till ström som är mer miljövänlig. Risken för en härdsmälta i något utav Sveriges kärnkraftverk är i stort sett obefintlig, och det är den renaste kraften man kan få. Två restprodukter lämnar det efter sig, radioaktivt uran som förvaras i förvaringsstationer UNDER kärnkraftverken, alltså inte på någon människas gård som denna programledare påstod. Den andra restprodukten är varmt vatten som rinner ut i havet med en enda bieffetk, att fågel och fisklivet är rikt i området. HUR kan det vara en miljöfara? 

Göran Persson, den gamle eliten, fick ett pris för sina insatser för miljön under sin tid som stadsminister av någon begåvad fond. Han fick priset för att han stängt ner ett sådanthär miljöfraligt kärnkraftverk så att Sverige istället blev tvungna att köpa kolkraft ifrån Tyskland. Kolkraft som i allra högsta grad påverkar miljön, inte minst växthuseffekten som är så inne att diskutera nu. Var är människors logik? Våga se att utvecklingen fakitkst går framåt. En stark rekomendation är att besöka ett kärnkraftverk. Sedan jag var på studiebesök på Forsmarks kärnkraftverk så har jag förstått hur det fungerar, och framförallt hur enorm säkerheten är på platsen.

kärnkraft rocks!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback