Privatisera Public Service

Det är verkligen dags nu!
Jag kan köpa att statlig tv finns i Kina och Vitryssland, men i Sverige, år 2008 och med en borgerlig regering vid makten så finns det ingenting som kan motivera varför det ska finnas media som staten äger. Det luktar diktatur över fenomenet.. Ännu värre blir det när SVT's förra VD vill göra TV-licensen obligatorisk, även för hushåll som inte har en TV apparat. Löjligt tycker jag, men vid närmare eftertanke så är det inte så orimligt när man tänker på hur vårat samhälle ser ut idag. Alla som arbetar tvingas ju att betala för allt möjligt som de inte nyttjar via skattesedeln idag. Ett gott exempel är kulturen, staten har bestämt att det är viktigt och då ska det betalas av alla. Det spelar ingen roll om jag aldrig kommer sätta min fot i något museum, jag ska betala det ändå.
Förslaget av Christina Jutterström hånas väldigt öppet på nätet just nu, men om man kritiserar förslaget om obligatorisk TV-licens så ska man även vara konsekvent. Jag anser det därför högst orimlligt av människor som gillar statligt finansierad kultur att håna detta förslag.

Det intressanta förslaget kan du läsa
här

Kommentarer
Postat av: Linus Korpi

Varför ska man privatisera Public service?

varför skulle det vara bra för?

2008-08-16 @ 20:18:47
Postat av: aron

Linus:

Jo, därför att då får man TV-kanaler som drivs på ett marknadsmässigt sätt istället för på det sätt som en liten klick av elitistisk kulturvänster behagare, allt med skattemedel som insats.



Att tvingas betala för medier som man inte vill ha hör endast hemma i kommunistiska diktaturer.

2008-08-26 @ 21:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback