Nu minskar kvinnorna i bolagstyrelserna

"Nu minskar andelen kvinnor i börsbolagens styrelser för första gången på fem år, och bara drygt en av tio i börsbolagens ledningsgrupper är kvinna"

Detta kan man läsa på di.se idag.

Det är nog tänkt som att vara en form av larmraport, men jag kan inte låta bli att tycka att det är ett steg mot jämställdhet, och inte det motsatta.

Konstigt?
Kan tyckas, men jag tycker att det känns friskt att kvinnor inte har kvoterats in. Därmed inte sagt att kvinnor är sämre i bolagsstyrelser och att det därför ser ut som det gör, men det glädjer mig att man inte har kvoterat så att det är 50% kvinnor och 50% män. Det hade jag tyckt varit mycket med alarmerande än dagens raport om jämställdheten.

Jag tror att man måste sluta jaga jämställdhet för att uppnå jämställdhet. Börja jaga kompetens istället så löser sig jämställdheten automatiskt. Jag är övertygad om att kompetenta kvinnor kan fylla 50% av platserna i en bolagstyrelse, men inte för att de är kvinnor utan för att de är kompetenta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför har det någonsin pratats om inkvotering av kvinnor? Jag kan inte tänka mig något mer förödmjukade. Jag vill openminded arbetsgivare som ger posten till den som är mest lämad oavsett kön/etnicitet. Att kvotera in människor är att nedvärdera dem. huga!

2008-05-22 @ 19:41:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback