Enayatulla Adel

En vän till mig blev igår hämtad av fyra poliser och fördes till förvaret i Gävle där han nu väntar på utvisning. För fyra år sedan flydde han till Sverige ifrån Afghanistan där han var hotad till döden av tallibangrupper. Han har på fyra år lärt sig att prata grymt bra Svenska, han går nu sista året på gymnasiet och jobbar extra nästan varje kväll som telefonförsäljare. I december berättade han för mig att han åter igen har fått avslag ifrån migrationsverket och kommer bli utvisad till sitt hemland. Jag bestämde mig för att ringa till den advokat som hjälpte mig och mor att stanna i Sverige. Han sa att den i princip enda chansen Adel hade att få stanna var om han gömde sig. Detta ville inte Adel höra talas om då han ville fortsätta studera för att ta sin studentexamen nu i vår, han ville fortsätta jobba, han ville bo kvar i sin lägenhet och han ville fortsätta träffa sina vänner. Han ville alltså fortsätta vara en del av samhället. Vad fick han för att vara så hederlig? Jo, idag sitter han som ett djur i en bur, inlåst på migrationsverket och väntar i ovisshet på att troligen bli utvisad till det land där han är dödshotad i, det land där tortyr, svält och krig fortfarande härjar.

Tobias Billström! Jag hoppas att du lyssnar på all kritik detta beslut har fått. Hur kan du vilja skicka tillbaka en människa till ett land där UD inte rekomenderar någon svensk medborgare att åka. Inser du inte att Adel är en minst lika stor del av sverige som någon annan medborgare.
Låt Adel få stanna och ta sin student, låt honom försörja sig själv, låt honom få återvända till sitt hem i Hofors och visa att migrationsverket har någon gnutta medmänsklighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback