Dalarnas tidningar intervjuar mig med anledning av presidentvalet

1. Varför tror du att Barack Obama vann presidentvalet?  
Jag tror att han vann för att Amerikanska folket ville ha en förnyelse, och han var den enda som lyckades kommunicera ut det på ett tillräckligt inspirerande sätt. Han lyckades även mobilisera unga väljare på ett sätt som ingen presidentkandidat har gjort tidigare.  

2. Vem höll du på - Obama eller John McCain?  
Rent politiskt så står jag närmare McCain i hans ekonomiska politik, för sänkta skatter och för frihandel. Men som en av världens främsta förebilder så kommer Obama göra ett bra jobb, han har redan lyckats inspirera mig.  

3. Hur påverkar valet av Barack Obama Sverige (och i förlängningen Dalarna)?  
Med all sannolikhet så kommer svenskarnas syn på USA bli mer positiv, vilket jag välkommnar då USA faktiskt är ett av världens friaste länder. Obama kommer visa världen att den Amerikanska drömmen är möjlig, vilket förhoppningsvis kommer smitta av sig på Sverige och kanske sudda ut jantalagen.  

4. Vilka är de viktigaste frågorna, utöver finanskrisen, för nye presidenten att ta itu med?  
Jag tycker att miljöfrågan är väldigt viktig, jag hoppas att han kommer att driva en frihetlig miljöpolitik tillsammans med resten av världen. Självklart är deras utrikespolitik väldigt viktig också, och främst i mellanöstern då USA har en direkt påverkan över fredssituationen där. Någonting som den nya presidenten kommer att få kämpa med mycket är förväntningarna på honom, han har lovat mycket och nu är det dags att förverkliga sina vallöften.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback